Stress symptomer - De typiske tegn på stress

Kend din stress på symptomerne

Alle kan få periodiske tegn på stress, men hvis bare vi får bugt med den, er det ikke et problem, men blot en af livets vilkår, som ikke kræver behandling.

Sådan er det imidlertid ikke med den stress, der ikke forsvinder igen. Det er en alvorlig og behandlingskrævende tilstand, der fortæller, at man har ødelagt en biologisk mekanisme, der ellers naturligt ville have sat en grænse for, hvad man kan klare.

Karakteristisk for den alvorlige stress er, at den er bygget op over år, og personer med alvorlig stress har haft masser af signaler undervejs, som han eller hun bare har valgt at overhøre, i det spæde håb at de gik over af sig selv.

Men det gør de ikke. For stress avler mere stress, og derfor er det vigtigt at identificere symptomerne, så der kan sættes ind så hurtigt som muligt.

 

Typiske tegn på stress

Den første type er det, man kalder generelt forhøjet stressniveau. Typiske tegn på den type stress er blandt andet forstyrret søvn, ondt i maven, spændingshovedpine, kort lunte samt hukommelses- og koncentrations-besvær.

Hvis ikke disse tegn tages alvorligt, udvikler de sig langsomt til en mere alvorlig form for stress, kaldet behandlingskrævende stress, der er karakteriseret af at de ovennævnte symptomer suppleres med mere alvorlige symptomer som overdreven følsomhed overfor eksempelvis lyd, appetitløshed eller overspisning, manglende lyst til sex og andet, der tidligere har bragt glæde, tankemylder, bekymringstendens, ubeslutsomhed og tristhed, samt på det fysiske plan allergier og andre sygdomme relateret til immunforsvaret.

Næste og sidste fase er udbrændthedsfasen, der er den mest invaliderende form for stress. På det psykologiske plan er den karakteriseret af en forværring af de symptomer, som blev nævnt ovenfor, samtidig med at livsmodet langsomt forsvinder. Typiske tegn for denne fase er enorm træthed og ekstrem følsomhed overfor sansemæssige input som for eksempel lyd, glædesløshed, søvnløshed, uoverkommelighedsfølelse og en voksende følelse af håbløshed, samt fysiske symptomer som kvalme, opkast og andet ubehag ved den blotte tanke om at skulle noget.

I bogen ”Aldrig mere stress” finder du en mere udførlig liste over symptomerne – Læs mere om bogen her >

Tegn på stress versus angst og depression

Visse af de ovennævnte stress-symptomer giver ofte anledning til at tænke angst og depression fremfor stress. Men selv om stress kan udløse begge dele, så er stressrelateret angst og depression er noget helt andet end ”ægte” angst og depression.

Stress er udtryk for et konkret overforbrug af energi, der efterlader dig drænet, mens angst og depression ikke handler om din energi, men om din måde at tænke på. Derfor adskiller behandlingen sig også på afgørende punkter.

For angst og depression er aktivitet og motion en væsentlig del af behandlingen, men det ville være direkte livsfarligt, at gøre det samme, når den tilgrundliggende lidelse er stress.

Kodeordet for behandling af stresssymptomer er nemlig at sætte grænser for sin aktivitet, at lære at slappe af og opspare energi.

Det kan være svært, når man har brugt livet på det modsatte, og det er det, jeg kan hjælpe dig med.

Læs mere om stressbehandling her >

Specialer

Seneste artikler

Selvværd og Livslyst

Hvad er et godt liv? Alle vil gerne...
Læs mere

Stress

Hvilken stress skal du være opmærksom...
Læs mere

Nytårsforsætter

Hvor holder vores nytårsforsætter...
Læs mere
succes er at se muligheder fremfor begrænsninger, lykke og succes

Lykke og succes

Succes er det, som gør dig glad og...
Læs mere

Pin It on Pinterest